Företagarperspektiv på asyl

Som företagare har jag synpunkter på hanteringen av asylsökande.

Om mitt företag utlovar leverans inom 3 månader men sedan dröjer flera år med att leverera så skulle jag se till att kompensera kunden så att den ändå blir nöjd – även om detta skulle innebära en kännbar ekonomisk förlust för mig. Så fungerar nämligen en seriös företagare i ett i övrigt välskött företag.

Och om mitt företag tog in en lärling som fick sätta sig in i företagets olika tjänster och produkter under flera år så vore jag en ytterst dålig företagare om jag inte lät lärlingen få vara kvar på företaget den dag det behövs personal. Det dummaste jag kan göra är att istället anställa någon som måste läras upp från början.

Därför anser jag det självklart att alla asylsökande som har fått vänta mer än 3 månader på asylbesked och under sin väntetid har skött sig och lärt sig att göra sig förstådda på det svenska språket ska få stanna i landet och fortsätta sin utbildning.

Man behöver inte vara empatisk humanist för att anse detta – det räcker med att man har erfarenhet av seriöst företagande!

(Samtidigt skulle jag givetvis ta reda på vem eller vilka som varit ansvariga för att den extremt långa väntetiden uppstått och ge dem sparken med omedelbar verkan! Sådan oerhörd inkompetens är fullständigt oacceptabel i ett seriöst företag – liksom i ledningen för varje seriös nation.)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *