Till Spanien med husbil

En vecka in i december åker jag med en vän i husbil från Småland ner till södra Spanien. Min vän ska tillbringa hela vintern där med några av våra gemensamma vänner och jag själv vill undersöka om Nerja kan bli ett alternativ till Thailand som solresa för mig när snön och kylan kommer framöver. Jag avskyr nämligen inte bara snö och kyla utan även långa flygresor och jetlag.

Jag åker dock främst med för en snabbvisit hos ett par vänner längs vägen i Belgien och Frankrike som jag inte träffat på väldigt länge och för att se en stor del av Europa för första gången som vuxen.

BILFÄRJAN

Vi räknar ut de ungefärliga kostnaderna som vi ska dela på och finner dem överkomliga trots att enbart färjan mellan Trelleborg och Travemünde kl 23.55-07.30 med obligatorisk hytt kostar närmare 3000 kr. Men broavgifterna genom Danmark plus diesel till bilen skulle tydligen ha kostat ungefär lika mycket så vi vinner ändå en nattvila på detta sätt. Husbilen drar drygt 1,5 liter per mil på motorväg och vi bor i den under resten av nerfärden.

Bilfärjan – eller snarare långtradarfärjan – som vi åker med är två timmar försenad så vi får tyvärr börja med en tidsförskjuten start på Europaresan som följer med oss under resten av veckan. Det var både första och sista gången jag åkte med den färjan. Ingen positiv upplevelse alls.

TYSKLAND

Tyskland var ungefär som jag minns från min barndoms bilresa med familjen till England. Stenhårda betongvägar som låter och skakar bilen lite när man kör över skarvarna var tionde meter. Det fullständigt kryllar av långtradare på genomresa mellan kringliggande länder – säkert tio gånger fler än i Sverige. Solen skiner dock hela dagen och husbilen är lätt att köra. Vi stannar bara för att tanka och byta förare eftersom den ena kan äta och vila medan den andra kör.

GPS är helt nödvändigt om man vill kunna koppla av under körningen och vi använder våra mobiler till detta. Men något är fel med uppladdningen i husbilens USB-uttag och mobilerna är snart urladdade. Krisläget närmar sig tills vi på en bensinmack köper ett dubbeluttag för inkoppling i cigarettuttaget och får igång laddningen av mobilerna i sista minuten. Från 7% till 100% på en timme – både vad gäller laddningen och vår egen avspänning! So far so good.

HOLLAND/BELGIEN

Gränserna mellan länderna i Europa är nästan helt obefintliga och lätta att missa. Vi körde en kort bit genom Nederländerna för att komma till Belgien och hann träffa min vän en dryg halvtimme strax utanför Bryssel innan han skulle iväg till nattjobbet och vi skulle vidare mot Luxemburg för natten. Jag var dock jättenöjd med att vi hann träffas överhuvudtaget efter färjans försening!

Det fanns som väntat i dessa länder inga avskiljande grönområden mellan de många samhällena som omärkligt avlöste varandra, men tack vare att husen ändå var så pass låga så kändes det ändå människovänligt på något sätt. Jag blev faktiskt lite positivt överraskad av detta.

Vi hittade på kvällen en kommunal gratisplats för husbilar och både el och gasolvärme fungerade perfekt under natten trots att det var kallt ute. Detta gav en utmärkt sömn första husbilsnatten och vi fortsatte åka direkt mot Frankrike dagen därpå efter information om morgonköer i Luxemburg.

FRANKRIKE

Vi hann knappt över gränsen innan första vägtullen dök upp. Vi visste att det var avgifter på motorvägarna här men inte alls hur stora de var. Detta tillsammans med ihållande regn hela dagen och fransmän som inte talar engelska ens inom turistnäringen gjorde att resan genom Frankrike kändes riktigt obehaglig. Enbart vägtullarna genom Frankrike gick på över 2500 kr – oavsett biltyp!

Jag avråder därför alla från att åka bil i Frankrike och norra Spanien (och från 2020 även i Tyskland) på avgiftsbelagda vägar! Det kan vara dyrare än bensinen för motsvarande sträckor! Och tyvärr är de vägar som inte kostar något i väldigt dåligt skick så man kan inte alls köra fort på dem. Det enda som var bra med Frankrike var bensinmackarnas stora sortiment av frukt och grönt. Det såg vi inte skymten av i något annat land.

En annan märklig sak var att bensinmackarna i Frankrike inte ligger längs motorvägarna utan istället mitt inne i de mindre orterna. Samma sak med alla köpcentra. Vi var tvungna att åka en dryg halvmil från motorvägen för att tanka på närmaste mack och där låg åtta bemannade mackar samlade i en klunga bredvid varandra. Har ännu inte fattat vitsen med detta…

Hastighetsbegränsningarna på vägarna i Europa är ungefär som i Sverige så vi kunde hålla mellan 110 och 120 km/tim mest hela tiden på motorvägarna. Detta ger dock en märkbart högre bränsleförbrukning än när husbilen körs i 80-90 km/tim.

Framåt kvällen hann vi hälsa på hos min franske vän med familj nära Marseille under någon timme innan vi åkte vidare några timmar söderut för nattvila på ett jättefint ställe precis vid havet.

Tyvärr fungerade inte gasolvärmen längre men detta hade inte varit något problem om vi hade haft en vanlig kupévärmare eller ett elelement i bilen – men det hade vi inte.

Jag hade dock min elfilt för att hålla mig varm under natten – ända tills husbilens säkring gick när vi istället försökte få igång luftkonditioneringens värme. Detta hade dock inte varit något problem för mig och min elfilt om vi hade haft en enkel adapter från utomhuskontakten till inomhuskontakten – men det hade vi inte.

Vi köpte både element och adapter dan därpå efter den kallaste natten jag upplevt på minst 20 år. Jag försökte sova iklädd de ytterkläder jag har när det är minusgrader ute utan att lyckas. Ja, jag vill ha väldigt varmt när jag sover. Jag fick ta igen den förlorade sömnen under färden följande dag istället.

SPANIEN

Även norra Spanien välkomnade oss med ytterligare dyra vägtullar och totalt kom vi upp i ca 3500 kr under resan i bara vägtullavgifter genom Frankrike och norra Spanien – oavsett bilstorlek! Vi valde medvetet de största och bästa vägarna för att komma så långt som möjligt under denna dag men räknade ändå inte med att hinna fram till Nerja innan natten.

Resan genom Spanien var en betydligt behagligare upplevelse än Frankrike trots min sömnbrist som jag snart tog igen efter några tupplurar. Kroppstemperaturen kom tillbaka framåt kvällen. Innan dess satt jag med full vintermundering och maxvärme i bilen. Jag hade samtidigt fått en mycket positivare känsla för Spanien än jag haft för Frankrike vilket bådade gott för vår slutdestination.

Något som förvånade mig var hur väldigt kuperat landskapet var även längs spanska kustens motorvägar. Inte bara några enstaka större berg då och då som i norra Sverige utan kontinuerligt med ganska stora berg och djupa dalar som ömsom hade gett plats för motorvägen genom tunnlar och ömsom hade jämnats ut med sprängningar och utfyllnader. Detta är förmodligen ingen direkt nyhet för mer erfarna Europaresenärer.

Efter några märkliga GPS-direktiv på knappt körbara vägar där vi höll på att fastna i lervälling kom vi till slut fram till ännu ett välordnat nattställe där vi kunde ställa oss varhelst vi ville trots att de hade stängt, och dagen efter betala 10 Euro i en brevlåda när vi hade duschat, diskat, spolat hjulen rena från lera och fyllt på dricksvatten och diskvatten. Den natten hade vi all värme vi kunde önska och mer därtill med provisorisk kabel genom förarfönstret till den nya eladaptern till det nya elementet och min elfilt.

NERJA – ELLER TORROX COSTA?

På morgonen åkte vi vidare till vår gemensamma vän i Torrox Costa strax söder om Nerja och jag kunde direkt konstatera att detta var ett perfekt ställe att bo på. Det var helt nära den milslånga stranden med bekvämligheter på lika nära håll utan att det kändes som ett större samhälle. Ett fullvärdigt alternativ till Thailand trots att utetemperaturen är betydligt lägre i Spanien nattetid – fast då är jag ju normalt inomhus ändå!

Vi åkte även runt i Nerja men tyckte båda att Torrox Costa var att föredra för nattens husbilsplats och ställde oss på ett jättestort och fint husbilsställe med restaurang där vi åt den godaste måltid jag ätit på mycket länge. En perfekt avslutning på husbilsfärden innan min flygresa hem från Malaga dagen efter.

När vi sedan undersökte elproblemet i husbilen visade det sig vara en automatsäkring som löst ut och bara behövde återställas när vi väl hade hittat skåpet där den satt. Därefter fungerade allt igen och vi kunde sova varmt och gott ännu en natt.

HEMRESA FRÅN MALAGA

Tanken var att passa på att se Malaga på väg till flygplatsen, men efter att ha kört omkring en stund inne i staden så ville jag bara därifrån. En storstad liknande Stockholm som jag valt att lämna för gott har jag inget som helst intresse av att utforska närmare.

Kustvägen från Torrox Costa till Malaga var däremot en pärla som jag gärna gör utflykter till när jag är här nere nästa gång! Ser faktiskt redan fram mot det.

Efter att vi krånglat oss fram till flygplatsens entré och tagit avsked så var jag nu redo för min hemresa i drygt 3 timmar med Ryanair till Köpenhamn. Jag hade checkat in redan innan jag lämnade Sverige och hela flygresan kostade bara 200 kr inklusive klimatkompensation. Den sista sträckans direkttåg från Köpenhamns flygplats till Emmaboda i 3 timmar kostade 500 kr. Totalt 700 kr för 7 timmars hemresa med flyg och tåg.

NÅGRA JÄMFÖRELSER

Som jämförelse tog bilresan ner 4 dagar och kostade 16.500 kr, varav 2.800:- för färjan, 3.500 kr motorvägavgifter, 9.500 kr för diesel och 700 kr i campingavgifter. Min del av detta var hälften, dvs 8.250 kr. Tur att jag inte visste det innan vi gav oss av…

Flyget var framme i Köpenhamn en halvtimme före utsatt tid medan tåget var försenat men kom ändå fram till Emmaboda på utsatt tid. Ingen passkontroll utfördes på tåget trots att detta både stod skrivet och ropades ut i högtalarna. Svensk myndighetsutövning känns mer och mer slumpmässig nuförtiden.

Flyget hade vegansk lasagne på menyn bland mycket annat. Tåget hade en rullvagn med ostfrallor som bästa vegetariska matalternativ under resan.

På flyget fick jag dessutom tips av personalen att använda flera lediga säten i rad längre bak och sova en stund under färden. På tåget satt jag istället i en så kallad tyst avdelning som enbart hade en tunn skjutdörr till avdelningen intill med ett gallskrikande spädbarn.

Man behöver inte vara raketforskare för att lista ut vilket sätt att resa som är att föredra för den som vill resa snabbt, bekvämt och ofattbart billigt. Resandet är nu över för denna gång och jag är helnöjd trots de dyrköpta erfarenheterna av bilåkande på avgiftsbelagda vägar i Europa. Återstår bara att invänta säsongens vinterväder i Småland och avgöra om det går att stå ut med eller inte. Plus 5 och snöfritt är helt ok. Minus 5 och mycket snö är en solklar biljett till södra Spanien!

 

FOTNOT:

Som du säkert märkt så har jag av respekt för mina vänners integritet bara skrivit om mina erfarenheter av själva resan och mina syften med den – inte om de personliga mötena och samvaron under veckan.

Syftet med min berättelse är att förmedla goda råd och praktiska erfarenheter, inte att skildra de givande personliga möten jag haft under resan. Det skulle bli en alltför lång text.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *